Sök:

Sökresultat:

2706 Uppsatser om Den inre och yttre sfären - Sida 1 av 181

Inre och yttre motivation : Hur upplevs de och hur relateras de till prestation?

Motivation Àr ett centralt begrepp inom psykologisk forskning och Àr vÀsentligt i organisationer för att skapa förstÄelse om hur aktiviteter pÄ arbetet pÄverkar anstÀlldas motivation och prestation. Motivationsfaktorer förklaras bero pÄ bÄde inre och yttre drivkrafter. De inre drivkrafterna styrs av individens intressen och tillfredsstÀllelse i arbetsuppgifter pÄ arbetet, medan de yttre förklaras som exempelvis belöning och att uppnÄ företagsmÄl. Denna studie bygger pÄ Ätta intervjuer dÀr syftet var att undersöka subjektiva upplevelser av inre och yttre motivation pÄ arbetsplatsen. Resultatet analyserades med hjÀlp av metoden meningskoncentrering vilket uppvisade 4 teman i faktorn inre motivation: frihet, vÀlbefinnande, mÄl och delaktighet.

En studie om arbetsmotivation bland personal inom dagligvaruhandeln

Syftet med studien var att undersöka vilka faktorer som personalen inom dagligvaruhandeln upplevde som viktiga för arbetsmotivationen utifrÄn Herzberg`s tvÄfaktorteori. Studien undersökte Àven om det fanns samband mellan inre faktorer, yttre faktorer och personlighetsegenskaper. En enkÀtstudie genomfördes dÀr 74 medarbetare inom dagligvaruhandeln i Mellansverige deltog. Ett t-test visade att skillnaden mellan inre och yttre faktorer inte var signifikant. En korrelationsanalys visade pÄ samband mellan inre faktorer, yttre faktorer och personlighetsegenskaper.

Inre arbetsmotivation och arbetstillfredsstÀllelse hos anstÀllda inom Àldreomsorgen

Syftet med studien var att undersöka inre arbetsmotivation och arbetstillfredsstÀllelse genom att se vilket motivationsbehov och vilken typ av arbetstillfredsstÀllelse som skattades högst. Syftet var Àven att undersöka vilka motivationsbehov som bÀst predicerar inre och yttre arbetstillfredsstÀllelse. Studien genomfördes inom Àldreomsorgenen i en mindre kommun i Sverige. 80 personer deltog i studien som genomfördes som en enkÀtundersökning. MÀtinstrumenten som anvÀndes var Minnesota Satisfaction Questionnaire (MSQ) och Basic Need of Satisfaction at work Scale (BNS).

WHAT MAKES YOU TICK? : EN STUDIE OM INRE OCH YTTRE MOTIVATION

Det finns mycket forskning som visar att motivation pÄverkar mÀnniskan i organisationen. Motivation delas upp i inre och yttre motivation. Inre motivation Àr dÄ individen har ett genuint intresse för nÄgot. Yttre motivation Àr dÄ individen drivs av nÄgon extern belöning. SÄvÀl psykologiska som ekonomiska och sociala förklaringar har getts till varför det Àr viktigt med motiverade anstÀllda och hur motivation kan skapas.

Kommunikation med sviniga förutsÀttningar : En studie om myndigheters kriskommunikationsarbete om svininfluensan pÄ webben

Syftet med studien var att undersöka vilka faktorer som personalen inom dagligvaruhandeln upplevde som viktiga för arbetsmotivationen utifrÄn Herzberg`s tvÄfaktorteori. Studien undersökte Àven om det fanns samband mellan inre faktorer, yttre faktorer och personlighetsegenskaper. En enkÀtstudie genomfördes dÀr 74 medarbetare inom dagligvaruhandeln i Mellansverige deltog. Ett t-test visade att skillnaden mellan inre och yttre faktorer inte var signifikant. En korrelationsanalys visade pÄ samband mellan inre faktorer, yttre faktorer och personlighetsegenskaper.

"FörÀldrar, barn och personal - det Àr samverkan." : en studie om pedagogers syn pÄ samverkan mellan pedagoger, barn och förÀldrar, samt deras syn i förhÄllande till de yttre respektive inre ramar som finns i verksamheten.

Studien belyser pedagogers syn pÄ samverkan mellan pedagoger, barn och förÀldrar samt hur deras syn förhÄller sig till de yttre och inre ramar som finns i verksamheten. I studien har vi valt att dela upp ramarna i inre respektive yttre ramar. Yttre ramar Àr konstanta och inget som pedagogerna kan pÄverka sÄ som styrdokument, barngruppens storlek, förskolans byggnad och tidstillgÄngen som pedagoger och förÀldrar har. Inre ramar innebÀr faktorer som Àr förÀnderliga och som aktörerna pÄ förskolan kan pÄverka. I begreppet aktörer lÀgger vi de som medverkar i samverkan, det vill sÀga pedagoger, barn och förÀldrar.

Inre och yttre motivation i skolan - en undersökning i Ärskurs 1-3

Syftet med detta examensarbete Àr att lyfta fram teorier om vad som motiverar elever till skolarbetet. VÄr huvudfrÄga Àr; Vad motiverar elever i skolarbetet? UtifrÄn denna frÄga har vi skapat tre stycken underfrÄgor; Hur kan detta förstÄs med utgÄngspunkt i begreppen inre och yttre motivation? Hur skiljer sig svaren mellan de olika Ärskurserna? Hur skiljer sig svaren mellan pojkar och flickor? För att kunna besvara dessa frÄgestÀllningar har vi genomfört en enkÀtundersökning med 134 elever frÄn Ärskurs 1-3. De teoretiska utgÄngspunkter som genomsyrar hela arbetet Àr inre och yttre motivation. VÄr studie visar att bÄde den inre och yttre motivationen har en betydande roll i elevers motivation till skolarbetet.

Högskoleexamen och studietids betydelse för inre motivation och identifierad reglering

PÄ 1970-talet undersöktes hur den inre motivationen pÄverkas av yttre belöningar nÀr en individ ska utföra en uppgift. NÀr yttre belöningar ges minskar den inre motivationen för uppgiften. Inre motivation (egenintresse) och identifierad reglering (nödvÀndigt intresse för att nÄ ett högre mÄl) beskrivs i self-determination theory (Deci & Ryan, 2000). Vissa utbildningar ger yttre belöningar som en legitimation t.ex. sjuksköterska eller sjukgymnast medan andra ger en mer generell examen.

Den inre och yttre sjÀlvkÀnslans betydelse för tendensen att bruka self-handicapping

SjÀlvkÀnsla Àr nÄgot vi stÀndigt bÀr med oss och den inverkar pÄ vÄrt agerande samt vÄra val i livet. Johnson (2003) delar in sjÀlvkÀnslan i tvÄ delar den inre och yttre, vilka kan kombineras till fyra personligheter. Forskning har visat att sjÀlvkÀnslan samvarierar med tendensen till att bruka self-handicapping. Self-handicapping innebÀr att mÀnniskan skapar hinder för sig sjÀlv pÄhittade eller verkliga. Etthundrasju studenter fyllde i en enkÀt bestÄende av 58 pÄstÄenden, vilken mÀtte inre, yttre sjÀlvkÀnsla samt self-handicapping.

Should I stay or should I go: Effekter av inre och yttre motivation pÄ tendensen att stanna kvar pÄ en arbetsplats.

Syftet med denna studie var att försöka hitta ett svar pÄ om inre och/eller yttre motivation var faktorer som bidrog till att individer stannar kvar hos samma arbetsgivare under en lÀngre tid. Undersökningen gjordes pÄ ett industriföretag dÀr testpersonerna, som var 81 stycken, delades upp i tre grupper beroende pÄ lÀngden av sin anstÀllningstid, och fick svara pÄ en enkÀt med pÄstÄenden om motivation. Undersökningen utgick frÄn Self Determination Theory (SDT) som bygger pÄ tanken att beteenden som styrs av inre motivation har större chans att upprÀtthÄllas Àn de som styrs av yttre motivation. Detta Àr intressant för vÄr undersökning dÄ vi vill se om det finns ett samband mellan motivation och anstÀllningstid. En longitudinell studie pÄbörjades för att i förlÀngningen fÄ svar pÄ om motivation Àr nÄgot som finns frÄn början av anstÀllningen eller nÄgot som kommer med tiden.

Tack för underbar service! Vad som motiverar serveringspersonal i restaurangbranschen

MÄnga teorier utgÄr frÄn att det gÄr att Ätskilja inre och yttre motivation, dÄ den inre förklarar drivkrafter och behov som leder till handling, och den yttre beskriver hur omstÀndigheter som belöningar och respons pÄverkar motivationen. VÄra intervjuer har pÄvisat att uppdelningen mellan inre och yttre inte lÀmpar sig inom restaurangbranschen, dÄ den ena skapar förutsÀttningar för den andra. De problem som inleder uppsatsen har fÄtt en ny betydelse, dÄ vi fÄtt insikt att problemen istÀllet Àr faktorer som hjÀlper branschen framÄt genom motiverad personal. Det Àr dÀrför högst relevant att ledare Àr vÀl insatta i vad det Àr som driver dess serveringspersonal, för att sedan med hjÀlp av yttre motivation ytterligare stimulera och utveckla och dÀrav skapa en motiverad personalstyrka för att arbeta enligt restaurangens intresse..

En studie om lagerarbetare och sÀljares arbetsmotivation och engagemang

Syftet med den hÀr studien var att ta reda pÄ vilka variabler som relaterar till och som kan predicera inre/yttre motivation och engagemang hos lagerarbetare och sÀljare pÄ samma företag. Ytterligare ett syfte var att ta reda pÄ om det fanns nÄgon skillnad mellan de bÄda grupperna gÀllande motivation och engagemang. En enkÀt utfördes och svarsfrekvensen var 57 %. FrÄgeformulÀret innehöll följande variabler rolltydlighet, rollkonflikt, arbetskrav, positiv ut-maning i arbetet, kontroll av beslut, kontroll av arbetstakt, skicklighet, socialt klimat, personalinriktning, inre/yttre motivation och engagemang. Resultatet visade att arbetskrav och positiv utmaning i arbetet korrelerade med inre motivation.

Hur skapar ledare motivation bland medarbetare? : -En studie om motivation och ledarskap bland ledare i arbetslivet.

Sammanfattning Syftet med denna undersökning var dels att undersöka hur ledare motiverar sina medarbetare utifrÄn inre och yttre motivationsaspekter, dels att se vilken ledarskaps stil som ledarna utövar utifrÄn transformellt och transanktionellt ledarskap med hÀnsyn till hur de motiverar sina medarbetare. Följande frÄgestÀllningar besvarades i studien: Hur motiverar ledarna sina medarbetare utifrÄn inre och yttre motivationsaspekter?Hur kan man beskriva ledarskapen utifrÄn transanktionellt och transformellt ledarskap beroende pÄ hur ledarna motiverar sina medarbetare?Finns det nÄgra skillnader mellan hur de intervjuade ledarna skapar motivation bland sina medarbetare? Om det finns skillnader, hur kan man karakterisera dem? Jag besvarade frÄgestÀllningarna genom att anvÀnda mig av kvalitativ undersökning i form av fem intervjuer. Som analysverktyg anvÀnde jag mig av begrepp som inre och yttre motivation, transformellt och transanktionellt ledarskap. Min slutsats Àr att det finns skillnader i hur ledarna motiverar sina medarbetare men att de alla anvÀnder sig utav bÄde inre och yttre motivationsaspekter. UtifrÄn hur ledarna motiverar sina medarbetare visar största del pÄ ett transformellt ledarskap, dock visar en del av ledarna Àven till viss del pÄ ett transanktionellt ledarskap utifrÄn deras motivationsutövanden.     Nyckelord: motivation, inre motivation, yttre motivation, transformellt ledarskap, transanktionellt ledarskap..

Motivation vid motion : vilka faktorer kan pÄverka?

Alla mÀnniskor behöver aktivera sig fysiskt och motionera pÄ ett eller annat sÀtt. Men för att kunna motionera krÀvs det att motivation finns. Forskning har visat att motivation gÄr att dela in i framförallt tvÄ former, det Àr inre motivation och yttre motivation. Den senare formen finns i fyra olika grader. Syftet med uppsatsen var att undersöka vad som upplevdes motivera till motion hos medlemmar pÄ Friskis & Svettis.

Cirkushallen i Alby : Koncentration och kreativitet i cirkushallen

Cirkus Cirkör i Alby hÄller i gymnasium, kurser och professionell trÀning i nycirkus. Idag har de sin kontorsverksamhet och trÀningslokal i tvÄ separata byggnader men som de vill slÄ ihop till en byggnad - cirkushallen. Dagens cirkushall Àr till det yttre en anonym industrilokal med det överraskande inre. Samma kÀnsla vill jag bevara i den ombyggda, nya cirkushallen - ett introvert yttre och ett extrovert inre..

1 NĂ€sta sida ->